پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
6900
-
الف
+

پرویز فلاحی پور: یاور شب دهم هرچه در چنته داشت رو کرد

«پرویز فلاحی پور» در خصوص نقش یاور در سریال «شب دهم» با آی‌فیلم به گفت‌وگو پرداخت.

همه چیز دست به دست هم داد تا معنای عشق به تصویر کشیده شود. حکایت دلدادگی جوانی از طبقه فرودست به شاهزاده خانمی از تبار قاجار، روایت یک شیدایی، عشقی زمینی که با گذر از سنگلاخها و سرزنش‏های خار مغیلان به وادی وصال انجامید... شب دهم روایت از خود گذشتن است، سیری از عشق زمینی به عشق حقیقی و فنا شدن در جذبه معشوق، عاشق که درد اشتیاق بی تابش کرده بود با اولین تجلی معشوق حقیقی چنان عنان از کف داد که یکسر به وادی فنا افتاد، از محبوب زمینی، یاران همراه، کار و کسب و زندگی دست کشید و پروانهوار به آتش زد...

مجموعه ماندگار «شب دهم» اینک با گذشت 16 سال بار دیگر مهمان خانهها شده تا روایتگر مظلومیت آلالله باشد... مجموعهای به یادماندنی که با روایتی تازه عشق زمینی را به عشق خدا پیوند داد و برای همیشه در یاد و خاطره‏ ها ماندگار شد. حیدر، آقا یاور، شاهزاده خانوم و... هرکدام خالق بخشی از داستان این مجموعه بودند. حالا و بعد از گذشت سالها به سراغ یاور داستان رفتیم. لوطی با معرفت «شب دهم» که با هنرمندی «پرویز فلاحیپور» جان گرفت، درخشید و فاتح قلبها شد. فلاحیپور از جمله هنرمندان گزیده کار است و تلاش می کند برای مخاطب تلویزیون بهترینها را خلق کند. پخش مجدد سریال «شب دهم» از شبکه آیفیلم بهانه این گفت‌وگوست...

گفتنیها از مجموعه ماندگار «شب دهم» کم نیست، سریالی که هم از آیینهای اصیل نمایشی می گوید، هم مقطعی از تاریخ را روایت می کند و هم از عشق سخنها دارد. با همه این اوصاف کدام بخش این مجموعه برای شما جذاب بود که بازی در این سریال را پذیرفتید؟

در درجه اول فیلمنامه برای من جذابیت فوق العادهای داشت. ساختار کلاسیک و شخصیت پردازیهای درست و قوی من را جذب خود کرد. بعد از فیلمنامه، نقش یاور برای من بسیار دوست داشتنی بود و شخصیت پردازی دقیق و منسجمی داشت و در نهایت این مجموعه سالی ساخته شد که عید نوروز و محرم همزمان شده بودند و این بخش از اتفاق هم برای من تازگی داشت. مجموع این نکتهها دست به دست هم داد تا من یاور شب دهم باشم.

و البته  شخصیت یاور آنقدر پخته و کامل ایفا شد که هنوز هم مردم شما را با همین نام به یاد می آورند...

موافقم؛ هنوز هم مردم وقتی با من مواجه می شوند از شب دهم می گویند. هر بازیگری با یک کار بیشتر دیده می شود و در عالم هنر این اتفاق طبیعی است؛ اما من هم زحمت زیادی برای این نقش کشیدم، تحقیقات فراوانی برای نقش یاور کردم و برای هر حرکت او طرحی داشتم، اگر شب دهم را دیده باشید در شخصیت یاور یک حرکت اضافی و نادرست نمی بینید؛ چون من با دقت این ریزه کاریها را انجام دادم و تلاش کردم به فیلمنامه و کارگردانی بدون نقص حسن فتحی ادای دین کنم. باید جانب انصاف را رعایت کرد، تصویربرداری زیبای این کار، چهره پردازی درست و دقیق، حتی موسیقی فردین خلعتبری و صدای زیبای علیرضا قربانی همه در جای خود و به درستی قرار گرفت تا شب دهم دیده و ماندگار شود. اگر در هر کاری این همه دقت وجود داشته باشد آن کار شاخص می شود اما متاسفم که آثار نمایشی ما از این جنبه دچار مشکلات فراوان است.

به نظر می رسد پشتوانه سالها طبع آزمایی در تئاتر خیلی به ایفای این نقش کمک کرد، در کارهای قبلی چنین فضایی را تجربه کرده بودید؟

نه! خُب فضای شب دهم و نسل لوطیها، مرام و مسلکشان مدتهاست که ور افتاده! من در مورد بازی در این نقش بیشتر تحقیق کردم. واقعا این تحقیق و مطالعه به کارم آمد. برای نزدیک شدن به فضای شب دهم حتی به صورت میدانی آنجایی که نیاز بود پرس‌وجو کردم و مطالعه کتابهای تاریخی هم جای خود را داشت. در آثار قبل از انقلاب بازیگرانی با ایفای نقش لوطیهای با معرفت درخشیدند اما من تلاش کردم چهره تازهای خلق کنم و لایههای جدیدی به این نقش اضافه کنم. زمانی که بازیگر انرژی کامل برای نقشی بگذارد قطعا دیده می شود. البته اگر با احوال فعلیام یاور را دوباره بازی کنم قطعا کاراکتر متفاوت و پختهتری خلق می شود اما در همان زمان هم برای یاور هرآنچه در چنته داشتم رو کردم و از نتیجه کار راضیام.

نگاهی به کارنامه بازیگری شما نشان می دهد که به هر قیمتی حاضر نیستید دیده شوید، در حالیکه شب دهم می توانست سال‌ها پرکاری و شهرت مثال زدنی را برای شما تضمین کند. سقف آمال پرویز فلاحیپور در بازیگری کجاست؟

دوست دارم در نقشی حضور پیدا کنم که چند لایه باشد و مرا به چالش بکشد، آن لذت برای من مهمتر از دیده شدن و شهرت است. خیلی وقتها برای ایفا یک نقش به لحاظ حسی و عصبی دچار بحران می شوم اما لذت ایفای یک نقش خوب تا حدودی آن لطمهها را جبران می کند، بازیگری تلفیقی از رنج و لذت است و این حس توامان مرا ارضا می کند!

کمکاری شما نشات گرفته از چیست؟ کم دقتیهایی که وجود دارد و به آن اشاره کردید یا نقشهایی که جایی برای چالش ندارد؟

کم دقتی که بسیار هست و سالهای اخیر خیلی هم بیشتر شده؛ یکی از دلایل علاقمندی من به حسن فتحی، روحیات اوست. ما در کار بسیار شبیه هم هستیم و به یک اندازه دلسوز و نکتهسنجیم. طبیعتا وقتی با فتحی و افرادی مثل او کار می کنم موفقتر و از نتیجه کار راضیترهستم، اما وقتی در گروهی حضور دارم که حرف هم را نمی فهمیم نتیجه کار هم مطلوب نیست. من کمکارم چون می خواهم با افرادی همکاری کنم که مِدیوم سینما و تلویزیون را به خوبی می شناسند. مسائل مادی هم بی تاثیر نیست. متاسفانه کارگردانهایی را میبینم که به دلیل مشکلات مالی از کار می زنند و به افراد درجه سوم و چهارم بسنده می کنند با این توجیه که پول نیست. خُب کاری که اینطور ساخته شود چه نتیجهای خواهد داشت؟ نتیجه کارهای دقیق و گروه همدل می شود «شب دهم»، «پس از باران» و «روزی روزگاری» و نتیجه سریالهای امروزی هم می شود کاری که مردم رغبت نمی کنند ببینند...

طبیعتا افرادی مثل حسن فتحی همیشه پرکار نیستند؛ اما این کمکاری به شما به عنوان یک بازیگر حرفهای لطمه نمی زند؟

به لحاظ مادی صد در صد. حتی گاهی از جانب خانواده تحت فشار قرار می گیرم اما این سختی را به جان می خرم تا انتخاب درستی داشته باشم. به قول شاعر گرانمایه که عشق آسان نبود اول ولی افتاد مشکلها...

شما بازیگری را از تئاتر شروع کردید و میدانم که به شدت دلبسته نمایش هستید، چرابه سمت تئاتر برنمی گردید؟

تئاتر عشق همیشگی و ماندگار من است، هرگاه  فرصت باشد با علاقه بر صحنه تئاتر حاضر می شوم. اتفاقا نمایشی به نام «پدر» که یک کار فرانسوی است به من پیشنهاد شده که در حال خواندن نمایشنامه هستم و بسیار هم لذت می برم اگر به توافق برسم. امسال یک کار نمایشی خواهم داشت اما تئاتر هم مشکلات خاص خودش را دارد، از مسائل مالی تا فراغ بال و تمرینات هر روزه. با همه این حرفها عشق به تئاتر گفتنی نیست و هرشب اجرای یک نمایش برای من لذتی وصف ناشدنی دارد.

این روزها مردم شما را با ایفای نقش جدیدی در سریال شهرزاد باور کردهاند. نقشی که چند لایه است و طبیعتا برای شما چالش جدیدی محسوب می شود و از همه مهمتر همکاری دوباره با حسن فتحی است، به قول معروف بساط سرخوشی فراهم است. بعد از مراحل ساخت سریال شهرزاد کار دیگری خواهید کرد؟

بله؛ اشاره بجایی بود. در شهرزاد همه چیز مطابق میل و سلیقه من است؛ از کارگردان و بازیگران تا عوامل پشت صحنه. ما یک تعطیلی یک ماه و نیمه در شهرزاد داشتیم. کاری در مجموعه «روزهای بهتر» که داستان خوبی داشت به من پیشنهاد شد و پذیرفتم و در حال حاضر در شمال ایران در حال ساخت این مجموعه هستیم. فکر می کنم این سریال هم مورد توجه مردم قرار بگیرد.

مدتی پیش و در روزهای بازی در مجموعه شهرزاد خبری شنیدیم که باعث نگرانی شد. حال جسمانی شما خوب است؟

خدا را شکر عالی هستم. در تپههای شمال میدوم و سلامتی کامل را به دست آوردم. از تمام عزیزان و مردم مهربانی که جویای احوالم بودند سپاسگزارم و امیدوارم قدردان محبتشان باشم.

*مصاحبه‌کننده: غزل نهانی برای وب‎سایت آی‌فیلم (محرمالحرام 1439 - مهرماه ۱۳۹۶)

نظر شما
ارسال نظر